donderdag 7 april 2016

Eindeloos klussen

De afgelopen weken zijn weer voorbij gevlogen. Er is veel geklust aan Tsuru.

Zo zijn de luiken in de kajuitvloer om makkelijk te controleren of we water maken allemaal gereed. We hopen de luiken vooral te gebruiken als makkelijke toegang tot extra opslagruimte onder de vloer en niet voor de eerder genoemde taak, maar je weet maar nooit.

Ik heb op een zonnige, maar winderige zondag in maart een meteocursus voor vertrekkers gevolgd. Henk Huizinga (nimosmeteo.nl) en Ruud Kattenberg (ziltmagazine.nl) hebben een dag lang hun kennis over meteo en communicatie gedeeld. Ik weet nu meer over de weersystemen die we onderweg tegen zullen komen en hoe we onderweg weerberichten kunnen ontvangen. Was erg nuttig en leuk om te doen. De verjaardag van mijn moeder moest ik hiervoor wel laten schieten. Dat hadden we de dag ervoor echter al goed gemaakt door een bezoek aan mijn ouders in Venray.

Tweede paasdag ben ik met mijn vader flink aan de slag gegaan om de romp (die ik al eerder schoongemaakt had) in de was te zetten. Een zware klus op een ladder met een poetsmachine van 8kg in je handen, terwijl de ronddraaiende schijf van de poetsmachine alle kanten op wil, behalve waar jij naar toe wilt. Is uiteindelijk door vereende inzet goed gekomen en Tsuru ziet er weer mooi glanzend uit! Ondertussen had mijn moeder zich binnen uitgeleefd. Met als resultaat dat de helft van de boot er weer spik en span uit ziet. De andere helft komt de komende dagen aan de beurt.
de romp glanst weer


Ondertussen was Donmar (scheepsaanpassingen.nl) aan de slag gegaan om een frame van RVS-buizen in elkaar te zetten voor de zonnepanelen en om het elektrisch systeem aan te passen. Het frame had ik zelf vooraf bedacht en uitgewerkt (zie blogbericht van 4 maart), maar Donmar had zoiets nog niet eerder gemaakt en had de nodige reserve aan uren ingecalculeerd.
het frame voor de zonnepanelen in onderdelen

Uiteindelijk bleek het mee te vallen en staat er nu een frame achterop de hekstoel van Tsuru met twee grote zonnepanelen met in totaal 390Wp aan opwekkend vermogen. Dat zou genoeg moeten zijn om grotendeels onafhankelijk te zijn van walstroom. We vinden het er stoer uitzien zo'n frame, maar de puristen op de werf houden het bij functioneel.
frame voor zonnepanelen is klaar


Het plaatsen van de vier nieuwe AGM accu's van in totaal 122kg bleek wat lastiger. Het paste allemaal net niet in de accubak achter de motor, waardoor het nodige aangepast moest worden. Met name het vervangen van de bedrading door nieuwe dikkere kabels bleek lastiger dan verwacht. Er moesten dan ook nogal wat kabels gelegd worden om zowel de service accu's, als ook de start accu, omvormer, zonnepanel lader, walstroom lader, diodeblok, dynamo, startmotor, accumonitor en de bijbehorende zekeringen aangesloten te krijgen. Na aanblik van het uitstekende vakwerk door de elektriciën, valt pas op hoeveel techniek er in een boot eigenlijk wel niet zit. En dat allemaal in een krappe ruimte met bijna geen rechte vlakken. Ben blij dat ik me voor deze klussen heb beperkt tot het aanschaffen van de grote onderdelen die geplaatst zijn. Laat mij maar shoppen voor technisch speelgoed!
De nieuwe service accu's en omvormer vlak voor installatie


Eindelijk lijkt er ook schot in te zitten om de nieuwe Raymarine stuurautomaat en instrumenten geplaatst te krijgen. Alle apparatuur en schermpjes zitten op hun plek. De laatste aansluitingen moeten de komende dagen gefixt worden. We hebben dan weer instrumenten met de laatste stand van de techniek die Tsuru beter op koers moeten houden en informatie geven over hoe snel we varen, hoe diep het water is en hoe hard het waait en uit welke richting. Allemaal zeer essentiële informatie voor een zeilboot. Zodra we weer in het water liggen kan het allemaal getest en ingesteld worden.
De nieuwe instrumenten zijn gemonteerd


Dat brengt ons bij het belangrijkste onderwerp; wanneer gaat Tsuru weer het water in?
De planning staat op volgende week vrijdag, waarna we dat weekeinde een lange motortocht voor de boeg hebben richting Noordschans. Daar komt de nieuwe mast weer aan boord en wordt Tsuru weer een zeilboot.

Voordat het zover is moet het onderwaterschip nog nieuwe antifouling krijgen om al te enthousiaste beestjes geen kans te geven om zich vast te hechten aan de romp het komende jaar. Moet er nog nieuwe olie in de aandrijving van de schroef, de startmotor, dynamo en impeller voor de motor nog geplaatst worden en nog heel veel op onze zolder opgeslagen spullen aan boord gebracht worden.
Tsuru staat klaar voor een verse laag antifouling


Volgende week vrijdag is al over een week, dus ik stop maar met schrijven en ga aan de slag. Ik geloof dat ik Marije nog mag helpen met het schoonboenen van de stootwillen...
Marije laat het resultaat zien (links = schoon)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten