zondag 7 augustus 2016

Just another day in the Ría

Na een bloedhete (tegen de 40 graden) dag zitten we even na te genieten in de kuip. De maan is net onder, en het waait hard, met uitschieters naar 25 knopen (windkracht 5-6). Niet voor het eerst, in de Spaanse Ría’s kan het flink waaien. In de verte zien we op twee plaatsen groots vuurwerk. We zijn vandaag niet van de boot af geweest. Het was zo heet, dat het strand geen aantrekkelijke optie was, want geen schaduw. Lekker plonzen vanaf de boot was een beter plan. Na onze laatste plons – Julian bungelde nog aan het zwemtrapje – zagen we ineens twee dolfijnen, op zo’n twintig meter van de boot! Wow! Ze bleven nog een tijdje buurten, met een vriendje dat verderop zijn kunsten showde. Wat een fijne afsluiter van deze heerlijke dag!

Vanmorgen vertrokken we vanuit een baai bij het plaatsje Muros richting Ría de Arousa. Michel had de weerinformatie erop nageslagen, en het leek perfect voor een tochtje op de gennaker, een extra groot voorzeil bedoeld voor licht weer zeilen met de wind van achteren. Hij is voor geen gat te vangen, dus ondanks dat er al best wat wind stond, werd de slurf met het zeil alvast gehesen, en mopperde Michel wat toen ik eerst Jasper nog even wilde insmeren voordat ik hem hielp om het zeil te zetten. Toen we dat voor elkaar hadden gingen we als de brandweer, ruim 8 knopen. Het woei behoorlijk in de Ría. Ik vertrouwde het niet, en de schipper was het gelukkig met mij eens. De wind blijkt hier enorm onvoorspelbaar en kan vanuit het niets ineens oplaaien van bijna niets naar 20 knopen of meer. De gennaker ging terug in de slurf, en we rolden het grootzeil een stukje in. Niks geen rustig gennakerweer! Tot we de Ría uit waren en op de oceaan voeren. De wind was terug naar bescheiden proporties en de koers ruime wind. Maar helaas, de gennaker was opgeborgen dus met de gewone zeilen verder varen. Tot de wind weer helemaal op was. Motor aan en verder richting Ría de Arousa. Een spannend tochtje, want er liggen veel rotsen in zee, soms net onder het wateroppervlak. Gelukkig geven onze digitale kaarten goed aan waar ze liggen en zijn we veilig en wel op onze nieuwe ankerplek aangekomen. Ik vond het niet heel erg dat het vrijwel windstil was en er nauwelijks golven waren. In het pré-gps tijdperk werden de Ría's door vertrekkers gemeden vanwege de vele rotsen. Begrijpelijk, en fijn dat wij hier dankzij de techniek nu redelijk soepeltjes doorheen varen!

We zijn nu iets meer dan een week in Spanje, en eigenlijk zijn we heerlijk vakantie aan het vieren. Biskaje lijkt alweer een eeuwigheid geleden. We beginnen ons langzaam aan echte cruisers te voelen. We ontfutselen wificodes van havens en restaurants, kopen voor een habbekrats verse vis en mosselen, en spenderen rustig 1 a 2 uur aan het schoonmaken van die laatste. We douchen met de ‘campingdouche’ (zwarte zak die warm water geeft door hem in de zon te leggen) en de dekdouche. Langzaam (want we smeren goed) kleuren we steeds een tintje bruiner. We blijven ons verbazen over de vele gedaantes en kleuren die de zee kan hebben.

Over de stad A Coruña lazen we al vaker dat medevertrekkers hier best zouden kunnen wonen. We begrijpen dat! Heerlijk relaxte sfeer, mooi oud centrum. Ook de oudste nog werkende vuurtoren staat hier, bij een fort dat tegenwoordig dienst doet als archeologisch museum. We mochten gratis naar binnen (waarom weten we niet precies…), en de jongens vonden het prachtig. Zwaarden, pistolen, een skelet, kruipdoorsluipdoor gangetjes, wat wil je nog meer? Samen met de crew van de Agaath, met wie we in Nederland al contact hadden, aten we tapas op een voor Spanjaarden onmogelijk tijdstip (eind van de middag). De afgelopen week hebben we met hen opgevaren.

Na een paar dagen was het tijd om onze tocht naar het zuiden voort te zetten. De Spaanse Atlantische kust kenmerkt zich door een vijftal Ría’s: diepe zeeinhammen met een prachtig en ruig landschap, fantastisch vaar- en ankergebied. Camariñas, onze eerste stop, deed ons meer Noors dan Spaans aan. Intussen zijn we in de derde Ría, en verbazen we ons over de verscheidenheid van de natuur over zo’n kleine afstand. Overal waar we komen is het toch echt net weer anders. Wel komen we overal heerlijke zandstranden tegen. Er wordt wat afgebouwd en gegraven!